Aku baru saja tengok filem epik "Hikayat Merong Mahawangsa".
Aku puji kerana KRU Studios ada inisiatif untuk keluarkan filem sebegini. Secara dasarnya filem epik selalunya menelan kos yang besar kerana bukan sahaja penerbit perlu mencari kesesuaian lokasi penggambaran tapi juga pemilihan kostum yang tepat dengan keadaan zaman yang digambarkan dalam filem itu.
Aku bukanlah pakar atau ahli sejarah. Tapi rasanya walaupun bukan dari bidang berkenaan tidak salah untuk berikan sedikit kritikan membina supaya taraf filem tempatan akan lebih berdaya dan realistik. Aku pada mulanya tidak mahu mengkritik dialog yang dituturkan dalam filem ini tapi rasanya mungkin juga aku patut (kritik?).
Samada penuturan (dialog) watak yang dibawa oleh Rahim Razali (bukan en. Abd Rahim tau) sememangnya disengajakan mengikut kehendak pengarah supaya ada unsur humor atau ianya memang ingin menunjukkan keseriusan feel barbarik (barbarian) lanun yang bernama "Kemawas", ia tetap mengundang rasa lucu bila dialog dipertuturkan.
Aku bukanlah pakar atau ahli sejarah. Tapi rasanya walaupun bukan dari bidang berkenaan tidak salah untuk berikan sedikit kritikan membina supaya taraf filem tempatan akan lebih berdaya dan realistik. Aku pada mulanya tidak mahu mengkritik dialog yang dituturkan dalam filem ini tapi rasanya mungkin juga aku patut (kritik?).
Samada penuturan (dialog) watak yang dibawa oleh Rahim Razali (bukan en. Abd Rahim tau) sememangnya disengajakan mengikut kehendak pengarah supaya ada unsur humor atau ianya memang ingin menunjukkan keseriusan feel barbarik (barbarian) lanun yang bernama "Kemawas", ia tetap mengundang rasa lucu bila dialog dipertuturkan.
"Orang kampung semuanya berparut"..
Dialog ini menunjukkan tak ada seorang pun yang berada dalam kampung itu tak berparut melainkan berparut belaka.
Lebih memeranjatkan bila Merong Mahawangsa bukan sahaja seorang pelaut hebat mengalahkan Panglima Awang Hitam atau panggilan oleh orang Eropah "Henry THe Black" tetapi juga menjadi lebih hebat dari Munshi Abdullah. Merong mampu berbahasa Latin, Inggeris dan Cina... mujur Empayar India tidak terlibat dalam kebangkitan Empayar Langkasuka jika tidak pasti Merong juga boleh bercakap Tamil atau Hindustan.
Dialog ini menunjukkan tak ada seorang pun yang berada dalam kampung itu tak berparut melainkan berparut belaka.
Lebih memeranjatkan bila Merong Mahawangsa bukan sahaja seorang pelaut hebat mengalahkan Panglima Awang Hitam atau panggilan oleh orang Eropah "Henry THe Black" tetapi juga menjadi lebih hebat dari Munshi Abdullah. Merong mampu berbahasa Latin, Inggeris dan Cina... mujur Empayar India tidak terlibat dalam kebangkitan Empayar Langkasuka jika tidak pasti Merong juga boleh bercakap Tamil atau Hindustan.
Jika tidak salah semasa permulaan Kerajaan Langkasuka, bahasa penuturan adalah bahasa Sanskrit atau Melayu Lama?. Aku pun kurang pasti tapi yang perlu ditegaskan Semenanjung Emas ketika itu menjadi tumpuan masyarakat pedagang dari seluruh pelusuk dunia. Dan pernah dikatakan masyarakat pedagang baik dari Benggala atau China mampu bertutur dalam bahasa masyarakat di sebelah sini sebagai bahasa perniagaan dan percakapan seharian.
Tapi sebaliknya Merong pula yang terpaksa bertutur bahasa Cina jika mahu berbual dengan Laksamana dari kerajaan China dan berbahasa Inggeris bila bercakap dengan wakil kerajaan Rom. Canggih bukan? Hehe.
Penerbit atau pengarah filem epik juga tidak boleh lokek bila mengarah filem sebegini. Cara pementasan armada laut yang datang dari negara China dan Rom sepatutnya dibuat dengan teliti. Mungkin satu replika kapal dari Rom dan China diperlukan dan selebihnya dibuat menerusi teknik CGI. Ntah aku tak faham bagaimana cara dilakukan tapi aku pasti kebanyakkan penerbit filem epik sebegini akan menggunakan teknik tersebut kerana untuk mengadakan model sebenar dalam jumlah yang banyak memerlukan kos yang besar.
Agak menggelikan hati bila melihat tentera Rom bersama putera raja dengan diiringi oleh beberapa orang pengawal.. begitu juga wakil dari China. Atau aku yang tidak perasan adanya armada besar dalam filem?. Sejarah mencatatkan setiapkali Laksamana China belayar ke satu satu destinasi hatta ke Selat Melaka, beliau akan diiringi oleh berbelas kapal tapi dalam filem ini Laksamana diiringi oleh sejumlah kecil tentera tanpa menunjukkan kapal dari pihak bala tentera China.
Adegan perang juga agak lemah..kamera memfokuskan pada beberapa orang pemanah dari pihak Geruda dan anggota tentera Rom tapi bila bilangan anak panah yang berterbangan mencecah ratusan mungkin ribuan. Mungkin untk menjimatkan kos dari segi pengambilan pelakon tambahan tapi pendekatan agak kurang logik. Pemanah juga kurang bertenaga.. busur ditarik dengan kurang bersemangat..tidak menampakkan keadaan dalam peperangan. Dan mungkin lebih menampakkan unsur kurang logik bila Merong memanjat menara peninjau dan kemudiannya diterbalikkan oleh sejumlah besar anggota lanun Geruda.. dan sebaik menara terbalik.. semua lanun lanun keparat terbunuh... wow ajaib.
Merong Mahawangsa juga seorang yang kelakar bila cuba mengelak dari dituduh sebagai seorang pengacau oleh Laksamana perang China bila mengatakan
"Orang yang membuat kacau itu mungkin saudaranya Merong Mahasuasa"..
Apa pun usaha untuk menghasilkan filem epik bukan mudah dan satu pujian harus diberikan kepada penerbit KRU Studios cuma sewajarnyalah mereka perlu mendapatkan kajian yang menyeluruh dan kukuh dari pakar sejarah agar jalan ceritanya lebih mantap dan berkesan.
Tapi sebaliknya Merong pula yang terpaksa bertutur bahasa Cina jika mahu berbual dengan Laksamana dari kerajaan China dan berbahasa Inggeris bila bercakap dengan wakil kerajaan Rom. Canggih bukan? Hehe.
Penerbit atau pengarah filem epik juga tidak boleh lokek bila mengarah filem sebegini. Cara pementasan armada laut yang datang dari negara China dan Rom sepatutnya dibuat dengan teliti. Mungkin satu replika kapal dari Rom dan China diperlukan dan selebihnya dibuat menerusi teknik CGI. Ntah aku tak faham bagaimana cara dilakukan tapi aku pasti kebanyakkan penerbit filem epik sebegini akan menggunakan teknik tersebut kerana untuk mengadakan model sebenar dalam jumlah yang banyak memerlukan kos yang besar.
Agak menggelikan hati bila melihat tentera Rom bersama putera raja dengan diiringi oleh beberapa orang pengawal.. begitu juga wakil dari China. Atau aku yang tidak perasan adanya armada besar dalam filem?. Sejarah mencatatkan setiapkali Laksamana China belayar ke satu satu destinasi hatta ke Selat Melaka, beliau akan diiringi oleh berbelas kapal tapi dalam filem ini Laksamana diiringi oleh sejumlah kecil tentera tanpa menunjukkan kapal dari pihak bala tentera China.
Adegan perang juga agak lemah..kamera memfokuskan pada beberapa orang pemanah dari pihak Geruda dan anggota tentera Rom tapi bila bilangan anak panah yang berterbangan mencecah ratusan mungkin ribuan. Mungkin untk menjimatkan kos dari segi pengambilan pelakon tambahan tapi pendekatan agak kurang logik. Pemanah juga kurang bertenaga.. busur ditarik dengan kurang bersemangat..tidak menampakkan keadaan dalam peperangan. Dan mungkin lebih menampakkan unsur kurang logik bila Merong memanjat menara peninjau dan kemudiannya diterbalikkan oleh sejumlah besar anggota lanun Geruda.. dan sebaik menara terbalik.. semua lanun lanun keparat terbunuh... wow ajaib.
Merong Mahawangsa juga seorang yang kelakar bila cuba mengelak dari dituduh sebagai seorang pengacau oleh Laksamana perang China bila mengatakan
"Orang yang membuat kacau itu mungkin saudaranya Merong Mahasuasa"..
Apa pun usaha untuk menghasilkan filem epik bukan mudah dan satu pujian harus diberikan kepada penerbit KRU Studios cuma sewajarnyalah mereka perlu mendapatkan kajian yang menyeluruh dan kukuh dari pakar sejarah agar jalan ceritanya lebih mantap dan berkesan.